Verzamel data
Om data te kunnen verzamelen is het belangrijk om te weten dat er twee soorten data zijn: kwalitatieve (woorden en verhalen) en kwantitatieve (getallen) data. Deze vormen van data versterken elkaar als ze gecombineerd worden gebruikt. Kwalitatieve en kwantitatieve data kunnen op verschillende manieren worden verzameld, afhankelijk van de mogelijkheden en het doel van de data. Om de juiste methode(s) te selecteren, worden hieronder per methode voor- en nadelen kort toegelicht. De keuze hangt samen met de benodigde kosten en hoe dit zich verhoudt tot het totale budget van je activiteit(en).
Het is van belang de data op een verantwoordelijke manier te verzamelen en gebruiken en veilig op te slaan conform de AVG-privacywetgeving. Lees verder over onderzoeksethiek en privacy(wetgeving) in de infosheets.
Infosheets
Tips over hoe je een goede survey opstelt en hoe je een interview afneemt.
Bij dataverzameling spelen ethische en privacykwesties.
Case study
Ervaringen van een Britse consultancy met het afnemen van surveys onder gebruikers van hulplijnen.
Vragenlijsten
Vragenlijsten (surveys) zijn een veelgebruikte methode om kwantitatieve data te verzamelen en vragen te beantwoorden zoals ‘hoeveel’ en ‘hoe vaak’. Een structuur met multiple-choice vragen en (gevalideerde) schalen zorgt dat antwoorden gemakkelijk te analyseren zijn. Vragenlijsten zijn geschikt voor het verzamelen van gebruikers, feedback en outcome data.
Positief
groot bereik
makkelijk te analyseren en vergelijken
anoniem
Negatief
mensen zijn ‘survey-moe’ en respons krijgen kost tijd
tijdrovend indien antwoorden niet digitaal verzameld kunnen worden
voor bepaalde doelgroepen (bijvoorbeeld laaggeletterden, verstandelijke beperking) minder geschikt, ook is er minder nuance en context dan bij kwalitatieve methoden
Bekijk deze gids over surveys online of bekijk de tools pagina voor een overzicht van online survey tools.
Interviews
Een interview is een telefonisch of face-to-face gesprek gericht op het verzamelen van kwalitatieve informatie en wordt vaak gebruik om kwantitatieve informatie te duiden door hier meer gedetailleerde vragen over te stellen.
Als je niet met een (menselijke) doelgroep werkt, kan je ervoor kiezen om experts te interviewen over de verandering die je beoogt.
Interviews worden met name ingezet voor het verzamelen van outcome en impactdata, bijvoorbeeld door toepassing van Outcome Harvesting en Most Significant Change.
Positief
verscheidenheid van ervaringen van verschillende mensen
geografische dekking
verdiepend en genuanceerd inzicht, wat past bij gevoelige onderwerpen
Negatief
tijdrovend
intimiderend voor mensen die liever anoniem blijven
Bekijk deze gids over interviews online.
Focusgroepen
Een focusgroep is een gefaciliteerde discussie met een kleine groep mensen. Focusgroepen zijn geschikt voor het verzamelen van kwalitatieve informatie over hoe een activiteit is ervaren, en welke effecten aan de activiteit worden toegeschreven.
Positief
inzicht in ervaringen, overeenkomsten en tegenstrijdigheden hierin
verzamelen van ideeën voor verbetering
levendige en interessante discussie (mits goed voorbereid!)
Negatief
resultaten kunnen niet per individu geanalyseerd worden
gedetailleerde informatie is lastig (vanwege discussies)
niet geschikt voor gevoelige onderwerpen
Lees hier meer informatie over het organiseren en uitvoeren van een focusgroep.
Creatieve en participatieve methoden
Creatieve(re) manieren voor kwalitatieve dataverzameling zijn bijvoorbeeld storytelling of participatieve methoden waarbij effecten worden gevisualiseerd met dagboeken, tekeningen en video’s.
Positief
leuk om te doen
nuttig bij doelgroepen die via traditionele methoden niet (kunnen) deelnemen
Negatief
kans op vooroordeel is groter
interpretatie en aggregatie zijn lastiger
Lees hier meer informatie over participatiemethoden.
Observaties
Tijdens observaties van activiteiten met een menselijke doelgroep ligt de focus op observeren vanuit het perspectief van de doelgroep, door bijvoorbeeld deel te nemen aan een activiteit.
Activiteiten zonder (menselijke) doelgroep die een tastbaar doel hebben, zoals het vergroenen van een gebied, kunnen ook gemonitord worden door observaties wanneer exacte metingen te duur of moeilijk uitvoerbaar zijn.
Deze methode is vooral geschikt om output data te verzamelen, dit is doorgaans kwantitatief van aard.
Positief
inzichten voor doorontwikkelen van het aanbod
Negatief
duur: voor onbevooroordeelde observatie is het vaak wenselijk een externe in te huren
Bestaande informatie
Op lokaal, landelijk en internationaal niveau wordt veel kwantitatieve data periodiek verzameld. Deze informatie is vaak vrij toegankelijk en kan inzicht bieden in resultaten van activiteiten die op vergelijkbare schaal worden uitgevoerd als de schaal waarop de informatie verzameld wordt.
In Nederland verzamelt bijvoorbeeld het Centraal Bureau voor de Statistiek data over o.a. gezondheid & welzijn, natuur & milieu, onderwijs en landbouw.
Positief
gratis betrouwbare data
Negatief
De data zijn waarschijnlijk niet zo uitgevraagd dat het direct is te relateren aan jouw activiteiten. Attributie is heel belangrijk bij het gebruik van bestaande informatie. Meer informatie hierover lees je in niveau 3.